Diesel Filter Specialist

Eigenaren van een dieselauto kunnen geconfronteerd worden met problemen met het roetfilter van de auto. Een probleem dat een grote aanslag op de portemonnee kan betekenen. Het vervangen van een roetfilter kost minimaal € 1.000,- en kan oplopen tot wel € 6.000,- Een serieuze reparatie dus.

De goedkoopste oplossing is het roetfilter te verwijderen. Maar uiteraard wordt het roet dan niet afgevangen. Op zich is dit moreel verwerpelijk, maar kan het ook tot motorschade leiden. Vanaf 20 mei 2018 is dit bovendien ook nog eens wettelijk verboden.

De wet is er op gericht dat het voertuig, qua uitstoot, weer wordt teruggebracht naar de staat op basis waarvan de auto is toegelaten tot het wegverkeer (typegoedkeuring). Vraag is echter waar de consument met een gerust hart terecht kan?

Hiervoor heeft de stichting Duurzaam Repareren een keurmerk uitgerold. Bedrijven met dit keurmerk repareren filterproblemen volgens de richtlijnen en worden hierop structureel gecontroleerd. Zo worden filters alleen vervangen door originele systemen van de autofabrikant of met after – market systemen die zijn goedgekeurd (homologatie).

Na verwijderen, wat dus niet mag en ook niet is aan te raden, is reinigen een goed alternatief. Het reinigen van een systeem kost tussen € 250,- en € 400,-. Voorwaarde is uiteraard dat het een goede reiniging betreft, want een slechte reiniging leidt tot motorschade of het defect raken van het filter en/ of katalysator. Bovendien zal een slecht gereinigde roetfilter, zeer snel weer dezelfde problemen vertonen. Het reinigingsproces door bedrijven met het keurmerk staat garant voor een goede reiniging.

Een verstopt of niet werkend roetfilter kan veroorzaakt worden door een hoog aantal kilometers. Bij een goedwerkende verbranding gaat een roetfilter minimaal 165.000 kilometer mee. Is het roetfilter bij een lagere kilometerstand al verstopt, dan is er een technische oorzaak. Het kan zijn dat men alleen korte afstanden rijdt (stadverkeer) waardoor de noodzakelijke temperatuur niet wordt bereikt, maar in veel gevallen is een technisch falen de oorzaak van het niet regenereren. De bedrijven met het keurmerk volgen jaarlijks een training om een goede analyse te maken en zo instaat te zijn om niet alleen het filter te vervangen of te (laten) reinigen, maar ook de oorzaak weg te nemen.

Diesel Filter Specialist is een onafhankelijk keurmerk, dat niet gerelateerd is aan een automerk, garageformule, onderdelen leverancier of dergelijke. Het heeft slechts als doel zichtbaar te maken welke garagebedrijven aantoonbaar diesel en roetfilter problemen volgens de geldende richtlijnen oplossen. Gecertificeerde bedrijven zijn niet duurder, maar wel getoetst op de vakkundigheid.

 

De gecertificeerde Diesel Filter Specialisten vind u hier: