Reconditioneringsspecialisten

Eigenaren van een dieselauto kunnen geconfronteerd worden met problemen met het roetfilter van de auto.
Een probleem dat een grote aanslag op de portemonnee kan betekenen. Het vervangen van een roetfilter kost minimaal € 1.000,- en kan oplopen tot wel € 6.000,- Een serieuze reparatie dus.

De goedkoopste oplossing is het roetfilter te verwijderen. Maar uiteraard wordt het roet dan niet afgevangen. Op zich is dit moreel verwerpelijk, maar kan het ook tot motorschade leiden. Vanaf 20 mei 2018 is dit bovendien ook nog eens wettelijk verboden.

De wet is er op gericht dat het voertuig, qua uitstoot, weer wordt teruggebracht naar de staat op basis waarvan de auto is toegelaten tot het wegverkeer (typegoedkeuring). Vraag is echter waar de consument met een gerust hart terecht kan?

Na verwijderen, wat dus niet mag en ook niet is aan te raden, is reinigen een goed alternatief. Het reinigen van een systeem kost tussen € 250,- en € 400,-. Voorwaarde is uiteraard dat het een goede reiniging betreft, want een slechte reiniging leidt tot motorschade of het defect raken van het filter en/ of katalysator. Bovendien zal een slecht gereinigde roetfilter, zeer snel weer dezelfde problemen vertonen. Het reinigingsproces door bedrijven met het keurmerk staat garant voor een goede reiniging.

Hier vind u gecertificeerde reconditioneringsbedrijven (DPF reinigingsspecialisten):